De Gatsby indicatoren voor LOB

De Wereld Van LOB, LOB in ontwikkeling

Hoewel de loopbaancompetenties breed in het Nederlandse onderwijs worden ingezet, zijn er ook andere systemen voor handen. Zo werken ze in Groot- Brittannië met de Gatsby indicatoren[1][2]. Een product van jarenlang wetenschappelijk onderzoek waarin de relatie tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterkt wordt. Gatsby stelt de volgende eisen aan goed LOB:

Een stabiel loopbaanprogramma
Scholen dienen een duidelijk programma te hebben rondom LOB dat voor ouders, docenten, de regio en werkgevers in de buurt helder is. Natuurlijk moeten ook de leerlingen weten wat ze kunnen leren in het LOB-programma. Dit kun je doen door LOB te borgen in het PTA.

Leren van carrière- en arbeidsmarkt informatie
Elke leerling zou goede informatie moeten krijgen over het werkveld, de toekomst van de arbeidsmarkt, de veranderende wetgeving en de regionale samenwerking. Die informatie moet beschikbaar zijn voor leerlingen in de school.

Maatwerk voor de behoefte van iedere leerling
In het LOB-programma dient er plek te zijn voor maatwerk. Leerlingen moeten aan de slag kunnen met LOB als hun ontwikkeling daarom vraagt. Er moeten gelijke kansen en diversiteit in een programma verwerkt zitten.

LOB en beroepsmogelijkheden ingebed in het gehele curriculum
Iedere docent zou een LOB-onderdeel in de vak-lessen moeten hebben. Er moet voor leerlingen een heldere koppeling zijn tussen wat ze leren en wat ze daar later mee kunnen.

Contact met beroepsprofessionals, bedrijven en instellingen
Tijdens de schoolloopbaan zou de school meerdere ontmoetingen moeten organiseren met het werkveld. Dat kan zijn doormiddel van gastlessen, uitwisselingen, bedrijfsbezoeken of projectmatige samenwerking.

Werkplek ervaren
Elke leerling moet uit eerste hand ervaren hoe werk werkt. Zo krijgen ze een accuraat beroepsbeeld en bouwen bovendien aan hun netwerk.

Vervolgonderwijs ervaren
Leerlingen moeten over de volle breedte les krijgen over hun vervolgmogelijkheden in het onderwijs. Zowel van beroeps- als hoger onderwijs, BOL en BBL, leren op de werkplek etc.


Persoonlijke begeleiding

Naast het LOB-programma moet er voldoende ruimte zijn voor leerlingen om persoonlijk in gesprek te gaan met een LOB-professional. Deze persoon is idealiter geschoold in loopbanen en onderwijskansen.

 

Deze acht indicatoren zijn in de LOB-methode De Wereld Van LOB verwerkt in vragen en voorbeelden. Zo is er veel aandacht voor contact met bedrijven, de directe omgeving van de school, LOB in de vakken, het uitstippelen van routes naar werk en vervolgonderwijs en de veranderende arbeidsmarkt. De nadruk ligt op ontdekkend leren, het werken aan generieke vaardigheden en het zelf leren sturen van het leerproces.

[1] Department for Education, UK, (2017), Careers strategy; making the most of everyone’s
skills and talents (link).

[2] Andrews, D., Hooley, T. (2018) The Careers Leader Handbook.

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten