De Monitor LOB, wat zijn de opvallende zaken

Monitor LOBWat komt er uit de Monitor LOB? Wat zijn de aanbevelingen? En wat kun je er als school mee? We hebben het voor u op een rij gezet. 

 

Om een beeld te krijgen van de LOB-activiteiten in de scholen en om na te gaan of scholen behoefte hebben aan ondersteuning, heeft het Expertisepunt LOB de Monitor LOB laten uitvoeren door onderzoeksbureau AO Consult. In juni 2020 is de tussenmeting 2020 gepubliceerd (link).

Opvallende zaken:

  1. LOB in visie en beleid
    Binnen de scholen is er aandacht voor LOB. 7 op de 10 vmbo-scholen en 8 op de 10 mbo-scholen hebben een visie op LOB. Het door ontwikkelen van deze visie in een LOB-werkplan, LOB-PTA, LOB-beleidsplan en in de school-/studiegids vraagt meer aandacht.

 

  1. LOB-activiteiten en begeleiding
    Op de meeste scholen is LOB onderdeel van de mentorlessen op het vo en komt het tijdens de SLB-gesprekken aanbod in het mbo. Daarnaast krijgt LOB ook steeds meer plek in de vakken, bij projecten en bij bijvoorbeeld het profielwerkstuk.
    Wat opvalt is het verschil in startmoment. De meeste vmbo-scholen starten met LOB in leerjaar 1 en bouwen hiermee een doorlopende leerlijn op van brugklas tot en met het examenjaar. Bij de meeste havo en vwo scholen begint het LOB-programma in het derde leerjaar. Voor deze scholen ligt er een kans op LOB meer uit te spreiden over de jaren en ook te werken aan een doorlopende LOB-leerlijn.

 

  1. Professionalisering en kwaliteitsbewaking
    Het LOB-programma bestaat veelal uit opdrachten, activiteiten en gesprekken. Ieder jaar wordt bekeken wat goed heeft gewerkt en wat anders moet. Bij de evaluatie zijn vooral de schoolleiding en collega’s betrokken en in veel mindere mate de interne raden en ouders.

 

  1. Waardering en gewenste ondersteuning
    In het onderzoek is aan decanen/LOB-coördinatoren, schoolleiders en bestuurders gevraagd welk cijfer ze geven aan het LOB-programma binnen de school. Allemaal geven ze een dikke voldoende. Wat opvalt is dat de cijfers ook niet ver uit elkaar liggen tussen wat de uitvoerders, leidinggevende en bestuurders aan cijfer geven.

 

  1. Voorgenomen acties op het gebied van LOB
    Het LOB-programma is altijd in ontwikkeling. Zo willen de decanen en schoolleiders zich de komende tijd bezig houden met het uitbreiden, verbeteren en intensiveren van de huidige LOB-activiteiten. En het opstellen, bijstellen en evalueren van visie en beleid.

Aanbevelingen

Op basis van het onderzoek komt AO Consult ook met aanbevelingen. Er gebeurt al veel in de lijn met de ambities zoals die zijn opgesteld in de kwaliteitsagenda’s LOB in het vo en mbo. Toch is er nog op een aantal punten ruimte voor verbetering. De aanbevelingen zijn:

  1. LOB kan nog meer integraal onderdeel worden van het gehele curriculum.
  2. LOB-beleid kan nog meer zichtbaar gemaakt worden, ook voor leerlingen en ouders.
  3. Professionalisering kan nog meer gestimuleerd worden.
  4. Meer aandacht voor een bredere betrokkenheid in de hele school ten aanzien van LOB.
  5. Neem de LOB-evaluatie op in het activiteitenplan en meet de tevredenheid onder leerlingen.
  6. Deel de resultaten van de evaluatie en tevredenheid met de interne raden, om zo ook hen te betrekken bij verbetering van LOB en het LOB-beleid.

 

Wil je meer weten over het onderzoek? Download dan hier de uitgebreide versie (pdf) of de verkorte publieksversie (pdf)

 

In het volgende artikel gaan we in op wat De Wereld Van LOB voor u kan betekenen om te werken aan de aanbevelingen die naar voren komen vanuit het onderzoek.

 

© 2020, Daniël Kers, De Wereld Van LOB

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten