Digit@@l leren?

Digit@@l lerenJongeren leven steeds meer online. Ze hebben er contacten met vrienden, zoeken razend snel informatie op en ontdekken al gamend hun identiteit. TikTok, YouTube, Snapchat, Facebook en Instagram zijn niet meer uit hun levens weg te denken. Maar wat betekenen die gegevens nu voor ons loopbaancoaches en decanen?

“Ook online ontwikkelen jongeren vaardigheden en werken ze aan hun loopbaanvragen.”

Jongeren van de zogenaamde ‘netwerkgeneratie’ zijn veel op internet te vinden. Niet alleen voor spelletjes of informatie, maar ook voor sociale contacten. Op de social media zijn miljoenen profielen te vinden. Profielen van jongeren die gemiddeld tussen de 12 en 26 jaar oud zijn. Via die profielen proberen ze te etaleren wie ze zijn, wat ze kunnen en waar ze in uitblinken. Voor ons als loopbaancoaches zijn die vragen belangrijk. Ze dragen namelijk bij aan een belangrijk onderdeel van de loopbaanbegeleiding; het opdoen van zelfkennis. Onbewust zijn jongeren dus al bezig met het vergroten van hun zelfkennis, terwijl ze bijkletsen met klasgenoten en vrienden.

Gamen

Ook tijdens het gamen zijn jongeren onbewust bezig met het vormen van hun identiteit. Speel je als het andere geslacht? Pak je een personage dat past bij wie je bent? Of zoek je juist naar het poppetje dat je zou willen zijn? Vooral bij online games kunnen jongeren experimenteren met wie ze zijn en hoe daarop gereageerd wordt. Bij online coöperatieve games ontwikkelen jongeren bovendien vaardigheden als samenwerken en creatief denken. Pak jij in een shooter de leiding en geef je door je headset in het Engels strategieën door aan gamers uit de hele wereld? Of ben jij de volger die als Medic je team bijstaat? Heb jij het strategisch inzicht om een missie te plannen, of ga je vol voor de actie en zie je wel waar op het leaderbord je beland?

Naast het opdoen van zelfkennis en vaardigheden, zijn jongeren actief bezig met het verbeteren van het internet. Ze gaan kritisch om met de informatie die er op internet te vinden is en vragen zich steeds af of de informatie bijdraagt aan de kennis die ze al hebben over bepaalde onderwerpen. Daarnaast zijn veel jongeren niet alleen bezig met het vergaren van kennis via internet, maar verrijken het internet ook met hun meningen en hun kennis. Dit doen ze bijvoorbeeld via Wikipedia, diverse fora, persoonlijke blogs en eigen Youtube-kanalen. Op websites als Reddit en 9Gag gaat het in eerste instantie vaak om grappige plaatjes en filmpjes, maar zie je in de commentaren pittige discussie ontstaan, uitwisselingen van culturele verschillen en een groei van empathie bij jongeren die leren van elkaar en elkaars wereldbeeld.

Begeleiding

Ook online ontwikkelen jongeren vaardigheden en werken ze aan loopbaanvragen. Wat kunnen wij als loopbaancoaches nu met deze informatie? Jongeren zijn dus onbewust bezig met het ontdekken en verrijken van hun zelfkennis. Als loopbaancoach kun je daarop inhaken door opdrachten die gebaseerd zijn op hun online leven. Hoe zien jongeren zichzelf en welk beeld hopen ze dat leeftijdsgenoten hebben over hun? En hoe belangrijk is de mening van andere voor de jongere in kwestie? Laat ze maar eens omschrijven welke influencers ze volgen, welke Youtuber hun held is en waar zij hun blog of kanaal aan zouden wijden.

Ook tijdens het leren kunnen we aansluiten bij de digitale vaardigheden van jongeren. Het leren van jongeren in een online leeromgeving gaat namelijk geleidelijk en coöperatief. Jongeren leren van elkaar en delen graag kennis. In een groepssetting kan van deze eigenschap gebruik worden gemaakt door bijvoorbeeld een kleine voorlichtingsmarkt. Bij deze werkvorm zoeken jongeren in tweetallen informatie over de opleiding van hun keuze en vertellen wat ze gevonden hebben. Zo wordt een beroep gedaan op zowel de informatievaardigheid van de leerling, als de netwerkkwaliteiten en de drang om gevonden kennis te delen.

Bij het zoeken naar een werk of stageplaats is aansluiten bij de netwerkgeneratie ook erg belangrijk. 70% van de vacatures worden immers vervuld via het zoeken in bestaande netwerken. Als loopbaancoach kun je de leerling attent maken op vakgroepen, sites van bedrijven en brancheverenigingen. Zo kan de jongere zijn of haar netwerk verder vergroten en effectief inzetten om de zoektocht naar een baan of stageplaats te vergemakkelijken. Natuurlijk is dit netwerk ook handig bij het opdoen van ervaringen in opleidingen en beroepen. Hierdoor kan de jongere een profiel- of studiekeuze nog beter en gefundeerder maken. De koppeling tussen keuzes maken, vaardigheden ontwikkelen en de koppeling met digit@@l leren, komen daarom ook terug in onze LOB-methode (link) De Wereld Van LOB.

© 2009, Wendy Kers, Kers & Kers Loopbaancoaching. In 2020 bijgewerkt voor De Wereld Van LOB.

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten