Fases in het verhaal

De methode is gestoeld op inzichten uit de keuzepsychologie, antropologie, organisatiekunde, en didactische en pedagogische wetenschap. Door de leerling een verhaal te laten vertellen via de piramide van Freytag, koppelen we loopbaanstappen en competenties aan logische punten in de loopbaan. Ieder jaar is een hoofdstuk in het eigen loopbaanverhaal. Jaar na jaar leert de leerling meer over zichzelf en zijn of haar talenten, de keuzemogelijkheden en de arbeidsmarkt.

piramide van Freytag
Jij als hoofdpersoon van je verhaal (Exposition)
Jij als hoofdpersoon van je verhaal (Exposition)De eerste stap in ieder jaar is het stilstaan bij de leerlingen zelf. Wat drijft de leerlingen, wat motiveert hen en waar krijgen ze energie van? Door creatieve opdrachten werken ze aan hun zelfbeeld en checken ze dat bij anderen.
Het verhaal begint… (Inciting incident)
Het verhaal begint… (Inciting incident)In deze stap bekijken leerlingen wat er allemaal komt kijken bij hun loopbaanverhaal. Wie spelen er mee, welke rol heeft iedereen en welke kennis is er nodig om verder te komen in het verhaal. Leerlingen gaan aan de slag met het ontdekken van talenten, valkuilen, verborgen schatten in de loopbaan en de hobbels die voor hen liggen. Ze werken hier aan eigen motivatie, werkexploratie en een verkenning van het onderwijslandschap.
Wat valt er te kiezen? (Climax)
Wat valt er te kiezen? (Climax)De leerling werkt toe naar de climax van het jaar: de keuze. Of dat nu gaat om profiel, studie of niveau, de leerlingen brengen in kaart wat er te kiezen valt. Is een niveau hoger altijd beter? Welke wegen leiden naar Rome en welke mogelijkheden passen bij mijn capaciteiten en wensen? Deze fase gaat dieper in op de keuzemogelijkheden, de arbeidsmarkt en het werkveld.
loopbaanvaardigheden
Gevolgen van je keuze (Falling action)
Gevolgen van je keuze (Falling action)Leerlingen hebben enkele voorlopige keuzes gemaakt. In deze fase onderzoeken ze de gevolgen van die keuze. Als je wil studeren in Maastricht, terwijl je in Groningen woont, wat komt daar dan bij kijken? Hoe werkt het zoeken naar een BBL-plek? Op kamers gaan? Studiefinanciering? Maar ook de vraag welke vakken op het vmbo toegang geven tot een havo-profiel. Of met welke opleidingsroute je eerder een huis kunt kopen? Is overstappen naar kader niet slimmer dan blijven hangen op TL? Is naar de universiteit gaan altijd wenselijk met een vwo-diploma?
Het jaar afsluiten (Dénouement)
Het jaar afsluiten (Dénouement)In de afsluitende stap kijken leerlingen terug op hun verhaal. Welke wending hadden ze vooraf kunnen voorspellen? Welke persoonlijke valkuil die ze wel in kaart brachten, kreeg hen toch weer in z’n macht? Welke leervragen en onderzoeken blijven er over voor komend jaar? Welke sturing kun je geven aan de rest van je loopbaan?
Op weg naar een nieuw hoofdstuk in het verhaal van de leerling.
Werken aan loopbaancompetenties
loopbaancompetentiesDe Wereld Van LOB is een loopbaanmethode waarmee leerlingen zich ontwikkelen tot loopbaanvaardige en keuzevaardige mensen. Binnen de fases in het verhaal werken de leerlingen aan de ontwikkeling van generieke vaardigheden en loopbaancompetenties.

  • Kwaliteitenreflectie (Wat kan ik het beste en hoe weet ik dat?)
  • Motievenreflectie (Waar ga en sta ik voor en waarom dan?)
  • Werkexploratie (Waar ben ik het meest op mijn plek en waarom daar?)
  • Loopbaansturing (Hoe bereik ik mijn doel en waarom zo?)
  • Netwerken (Wie kan mij helpen mijn doel te bereiken en waarom dan?)