“We kunnen wel blijven kletsen, maar ook voor jou geldt, je kunt het net zo goed ervaren! Waarom ga je niet mee op onze komende LOBXperience? Als je dan nog vragen hebt, praten we verder!” Aldus, Dhr. De Koning, studentencoach van LOB Consolidated.

“LOB Consolidated bestaat al een hele poos. Het bedrijf is begonnen door mijn opa, toen nog als uitvinder van allerlei snufjes voor in en om het huis. Dat was in 1953. Toen heette het bedrijf nog Jansma snufjes en snuisterijen. Dat vond ik bij de overname iets minder gepast in deze tijd.”

Aan het woord is Erik Jansma, de derde generatie Jansma die toeziet op LOB Consolidated. Wij van het WVL spraken hem over de nieuw geopende LOBXperience. Wij vroegen hem naar het ontstaan van het idee om een LOBXperience op te zetten.

“Doordat het bedrijf zo’n lange geschiedenis kent, hadden we heel veel spullen in het magazijn liggen van vroeger. Prototypes, tekeningen, uitwerkingen en foto’s die mijn opa en vader nooit weg wilde doen. Toen we ons nieuwe pand betrokken, wilde we daar iets mee doen. Zo is de LOBXperience ontstaan. Als een soort ode aan de geschiedenis.”

Wat kunnen mensen verwachten van de LOBXperience?

“De LOBXperience is een combinatie van een museum, een exploratielab en een praktijkruimte. Mensen die bij ons de Experience boeken leren in vier uur alles over de geschiedenis van het bedrijf, de technologische ontwikkelingen, materialen en werkwijze. Ook leren ze over de evolutie van arbeid. De keuzes die mensen vroeger hadden, hoe HR en loopbaanontwikkeling er toen uit zag. Maar natuurlijk ook hoe we al die zaken nu aanpakken. Het is leren, ervaren, kijken, luisteren en doen.”

Dat klinkt een beetje als een openluchtmuseum. Hoe voorkomen jullie dat de Xperience een verplicht dingetje wordt binnen scholen, waarbij leerlingen als zoutzakken rondsloffen door jullie hal?

“Tja, leerlingen extern motiveren kunnen we niet. Dus een enkele ongeïnteresseerde leerling hou je denk ik altijd wel.  Wat wij hebben gedaan is de Xperience voorzien van allerlei loopbaanvragen, opdrachten en ervaringen voor de leerlingen. Met programma’s speciaal voor de basisschool, maar ook voor voortgezet en beroepsonderwijs, proberen we leerlingen dingen te laten zien die ze niet vanuit een boekje of een YouTube filmpje kunnen ervaren. In onze proefsessies hebben we gezien dat zelfs de leerlingen die echt met tegenzin binnenkwamen, altijd wel zinvolle loopbaankennis hebben opgedaan.”

Jullie werken vrij intens samen met het onderwijs. Was dat in de tijd van uw opa ook al zo?

“Niet op de manier waarop we dat nu doen. Maar zelfs in de beginjaren was mijn opa niet te beroerd om de buurjongen die anders bij de kruidenier zou gaan werken, wegwijs te maken in de metaalbewerking. Die buurjongen heeft later een goede baan in de Rotterdamse havens gekregen, dus dat zit wel snor. Toen er personeel bij kwam, heeft mijn opa en later mijn vader, zich altijd wel hardgemaakt voor het doorbreken van het glazen plafond. Voor eerlijke arbeidsvoorwaarden en voor baanbrekende benoemingen. Zo was mijn vader de eerste in de regio die twee vrouwelijke vertegenwoordigers had in buitendienst. Ieder met een dikke Audi natuurlijk. Dat was 20 jaar geleden nog een uitzondering.”

Heb je zelf altijd gedroomd van het overnemen van de zaak? En zo niet, wat was je dan graag geworden?

“Kijk, zo’n familiebedrijf is altijd wel een beetje een loopbaan als erfenis. (Kerr Inkson heeft een heel mooi boek geschreven over allerlei loopbaanmetaforen jaren terug) Als klein jongetje wilde ik vroeger graag piloot worden. Mijn beide ouders hebben me daar overigens ook altijd in gesteund. Als dat is wat ik wilde, moest ik dat gewoon doen. Maar in een goed gesprek met mijn decaan destijds, ontdekte ik dat die drang vooral voortkwam uit de wens de wereld te zien. Vrijheid te ervaren. Leiding te hebben. Je raad het al, allemaal zaken waar ik in deze job helemaal aal toe kom. Dus altijd de zaak over willen nemen, nee. Als een vis in het water hier? Absoluut!”

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten