LOB door te doen: Financiële beroepen, Aventus en ING

Een beroepsbeeld ontwikkelen doe je door beroepen te onderzoeken. Dat kan online, in opdrachten, in gesprek met ouders en beroepsbeoefenaars, door beroepenfilms te bekijken en door bedrijven te bezoeken. Aventus organiseerde op 14 januari een dag waar ze de financiële beroepen in het zonnetje zetten. Leerlingen die richting economie willen, konden die dag binnenkijken bij een financieel adviseur en een bank. Een uitnodiging waar het Veluws College Mheenpark en Twello graag op in gingen.

Aventus

Na een leuke ochtend met veel informatie bij Zicht Adviseurs (lees dit artikel hier), werden we verwacht op de Musschenbroekstraat. Hier wordt de opleiding financiële dienstverlening / klantmedewerker bancaire diensten (link) aangeboden. In gesprek met studenten en docenten van de opleiding kregen we een goed beeld van deze opleiding. De studenten verlaten de opleiding met een mbo-diploma en vier WFT-branche-diploma’s. Deze branche-diploma’s zijn nodig om binnen dit werkveld aan de slag te kunnen. Na een rondleiding door de school en een stevige lunch gingen we door naar het ING-huis aan de hoofdstraat in Apeldoorn.

ING

Toen door naar de hoofdstraat, waar we een kijkje kregen in het nieuwe ING-huis. Dit nieuwe type kantoor is een prototype voor de nieuwe stijl van ING, zowel qua uitstraling als werkwijze. We begonnen met een rondleiding door het gebouw met uitleg over het nieuwe concept. Het ING-huis valt op als je het vergelijkt met de oude locatie aan de Stationsstraat. Dat was een grote lege ruimte met lange balies waarbij iedereen een nummertje moest trekken en wachten tot dat je aan de beurt was. In het ING-huis hebben ze een andere werkwijze. Er staan stoelen, banken, een koffiebar en genoeg zelfservice-automaten en apparaten om zelf je bankzaken te regelen. Eventueel met ondersteuning van een adviseur. Overal zijn kamers en mini-huisjes om met een adviseur in gesprek te gaan. De adviseurs beneden werken vooral aan de dagelijkse bankzaken en helpen iedereen die binnen loopt. Op de bovenverdieping werken verschillende adviseurs op afspraak. Zichtbaarheid staat centraal op de locatie. Het geeft enerzijds de openheid van ING weer, anderzijds helpt het de adviseurs hun werk op eigen -Agile- wijze vorm te geven.

We kregen uitleg over de geschiedenis van ING en hun toekomstvisie. Het gesprek ging vooral over de contactmomenten met de klanten. Waar vroeger iemand elke week naar de bank ging om iets te regelen, is dat nu gemiddeld twee keer per jaar. De verwachting is dat de contactmomenten in de toekomst nog meer afnemen doordat veel bankzaken via websites en apps te regelen zijn. Dit betekent dat het minimale contact was er is tussen bank en klant, in een keer goed moet zijn. Het contact gebeurt op kantoor of via videobellen. Bij het ING-huis is het beroep van adviseur daarom te vergelijken met een gastheer of gastvrouw met verstand van bankzaken. En ook hier, niet meer strak-in-pak, maar gewoon nette kleding en sneakers. Wat de leerlingen hier het meeste aan over hebben gehouden is de verandering van het beroep. Meest gastheer/gastvrouw, meer mensen begeleiden in het digitaal regelen van bankzaken en in gesprek te gaan met klanten over hun bank- en verzekeringszaken. Ook hebben ze een inkijkje gekregen van de loopbaan van ING’ers. Welke verwachtingen moet je hebben, met welke visie is het personeelsbeleid vormgegeven en hoe creëer je kansen in je loopbaan binnen ING. Mbo-studenten kunnen via interne scholing of een hbo-opleiding doorstromen naar hogere functies.

Lees alles over de reflectie in deel 3 van dit drieluik.

© 2020, De Wereld Van LOB

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten