Toen we van onze collega’s op ’t Lobje goede verhalen hoorde over de “Grej of the day” (link) methode die ze daar inzetten, zijn we eens met elkaar om tafel gaan zitten. Kan een soortgelijke methode ook passen binnen het voortgezet onderwijs. En zo ja, hoe zorgen we ervoor dat we per vakcluster een mooie database opzetten die elders in de school ook te gebruiken is. Zodat er kruisbestuiving ontstaat tussen de vakken, maar leerlingen ook de veelzijdigheid van een vakgebied kunnen inzien?

Na veel kletsen en lessen bewonderen bij onze PO collega’s, hebben we besloten dat de Grej’s (link) die we wilde uitproberen een centraal thema moesten hebben. Wat kan voor onze school nou een beter thema zijn dan LOB? Vanuit de loopbaanontwikkeling zijn we per vak op zoek gegaan naar mooie verhalen. Mensen die het vakgebied hebben veranderd door een radicaal idee, mensen die door vastlopen in een vakgebied, talenten in een heel ander vakgebied ontdekken en mensen die leerlingen kunnen inspireren op het vlak van persoonlijke ontwikkeling. Na een studiemiddag waarbij we stapels kaartjes van individuele denksessies hadden samengevoegd tot een mooie lijst onderwerpen per vakcluster, konden docenten beginnen met het vormgeven van de microlessen.

In 8 minuten worden leerlingen bijgepraat over de Grej. Ze lossen het raadsel op dat al een tipje van de sluier oplicht over het onderwerp, luisteren naar de fact fairytale en worden omvergeblazen met de OMG fact. Na de microles is er twee minuten ruimte voor het stellen van vragen of het maken van reflectieve aantekeningen, voordat de docent verder gaat met de reguliere lesstof. Het doel van de Grej is niet alleen informeren, maar ook prikkelen om na te denken over wat de koppeling is tussen loopbaan en vakgebied. Leerlingen krijgen een inkijkje in het beroep, de mogelijkheden en het verschil wat je voor je medemens kunt maken in dat beroep.

In 8 minuten, een keer per vak, iedere week, bezig met wie je bent, wat je wilt en hoe de wereld van werk eruit ziet. En dat vanuit de vakdocent, gedreven door feitjes, bijzonderheden en kanjers uit het eigen vakgebied. Zo kunnen we loopbaanontwikkeling laagdrempelig koppelen aan de vaklessen. Zonder dat het veel tijd kost van de docenten, zonder dat het docenten direct veel verantwoordelijkheid geeft in de eerstelijns loopbaanbegeleiding. Maar wel op een leuke, enerverende manier waarbij de LOB neerleggen waar het hoort. Op een centrale plek in het onderwijs. Omdat wij bouwen aan een leerling die zichzelf en zijn of haar kansen in de wereld kent. En kan pakken.

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten