Op 12 april 2019 kopte het AD “Vmbo’ers lezen slecht: scholen komen met verplichte leesuren” (link). Leerlingen lijken liever uren te besteden op hun telefoon en op Youtube in plaats van weg te kruipen met een boek. Dat de vrijetijdsbesteding van onze leerlingen verschuift is het probleem niet zo. Wel is het een probleem dat doordat leerlingen niet meer lezen, hun woordenschat achteruit holt. Niet alleen in de moderne vreemde talen, ook in het Nederlands. Om die achteruitgang een halt toe te roepen, zijn we in overleg gegaan met Het Lobje (link), maar ook met MBO Novel (link). Hoe kunnen we leerlingen weer verleiden tot het oppakken van een boek? Zodat niet alleen de talen beter gaan, maar ook de zaakvakken waarbij het begrijpen van teksten essentieel is voor het halen van toetsen, examens en beroepsontwikkeling.

Stap één was te rade te gaan bij onze PO collega’s. Hoe lezen leerlingen daar, welke regels gelden er rondom lezen en worden er bijvoorbeeld al boekverslagen gemaakt. Het leesniveau van vooral de vmbo leerlingen was voor ons het uitgangspunt. Vervolgens zijn we met studieloopbaanbegeleiders in het MBO in gesprek gegaan. Waar lopen zij tegenaan? Welke vaardigheden ontbreken bij jongeren en starters op de arbeidsmarkt?

“En hoe kunnen wij als VO die twee werelden aan elkaar verbinden?”

Toen we alle wensen en uitgangspunten in kaart hadden, zijn we begonnen met het inrichten van een mediatheek. Geen geld voor de bibliotheek, geen printer thuis of gebrek aan een rustige werkplek mogen geen reden zijn voor verminderde schoolresultaten. Dus met het oog op terugdringen van kansenongelijkheid, het aanmoedigen van rustig leren en het lezen voor de lol hebben we een mediatheek opgezet voor alle leerlingen. Ze vinden er niet alleen boeken in diverse talen, maar ook naslagwerken, tijdschriften, jeugdliteratuur en studiemateriaal. Aan de wanden staan grote boekenkasten per niveau, zodat leerlingen weten wat ze mogen lezen voor de lessen, maar onze vrijwilligers moedigen leerlingen aan ook vooral een treetje hoger te lezen.

We merkten dat leerlingen met dyslexie minder lezen omdat het ze veel meer moeite kost. Om die leerlingen ook aan het lezen te krijgen, hebben we ingezet op audioboeken. Zowel een selectie van onze titels voor Nederlands, maar ook voor Engels, Duits, Frans en Spaans zijn zo te beluisteren voor de leerlingen. Ook leerlingen die tweetalig worden opgevoed, of leerlingen die thuis weinig Nederlands spreken, hebben baat bij het horen van de boeken.

Leerlingen moeten aangeleerd krijgen dat lezen erg leuk kan zijn. Vandaar dat we naast de mediatheek en de verplichte 15 minuten lezen aan het begin van iedere lesdag “om wakker te worden”, verhalen een centralere plek hebben gegeven in ons onderwijs. Bijvoorbeeld in de keuze van onze LOB methode, maar ook door met excursies, bedrijfsbezoeken en uitjes verhalen centraal te stellen. Zo lezen leerlingen klassikaal voor geschiedenis het dagboek van Anne Frank en komen die verhalen tot leven bij een bezoek een het Anne Frank huis en kamp Westerbork. Op die manier geven we leerlingen niet alleen inzicht mee in de waarde van verhalen. We laten zien hoe een verhaal cultuur, normen en waarden en tijdsgeest kan vangen. In de hoop onze leerlingen niet alleen taalvaardiger af te leveren aan het vervolgonderwijs, maar ook een stukje mediawijzer. Met kennis van bronnen, validiteit, het opzoeken van informatie en de context waarin een stuk geschreven is.

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten