Elke dag nemen we beslissingen, soms klein zoals wat wil ik eten, soms groot zoals een school- of opleidingskeuze. De basis van elke nieuwe loopbaanbeslissing zijn de waarden en doelen die op dat moment in ons leven centraal staan. Denk maar eens aan een belangrijke beslissing die je dit jaar hebt gemaakt. Zou je drie jaar geleden voor dezelfde keuze zijn gegaan? Of met de kennis van nu, zou je willen dat je een beslissing uit het verleden anders had genomen?

Bewust omgaan met het maken van keuzes en het nemen van besluiten kun je jezelf aanleren.

Je verhalen en dromen onthullen namelijk hoe je in de wereld staat. Hoe jouw ervaringen emoties oproepen en welke stappen en mogelijkheden je voor jezelf ziet.

Bij LOB Novel College hebben alle leerlingen een loopbaandagboek. Een mooi papieren boekje waarin leerlingen hun ervaringen kunnen opschrijven. Aan het einde van elke dag is hier even tien minuten ruimte voor in de laatste les, maar ook op andere momenten kunnen leerlingen hun gedachten toevertrouwen aan het loopbaandagboek.

De reden dat we hiervoor hebben gekozen is dat we het belangrijk vinden dat leerlingen leren reflecteren op hun dagelijks leven. Wat voor de leerling een belangrijke gebeurtenis was, schrijft hij of zij op, net als de toekomstdromen en fantasieën. Na een paar weken leest de leerling terug wat er eigenlijk allemaal opgeschreven is en probeert dit te verwerken in zijn of haar loopbaanportfolio. Dit loopbaanportfolio wordt gebruikt bij de loopbaangesprekken op school. Wat in het loopbaandagboek staat is alleen voor de leerling. De leerling maakt zelf de vertaalslag van zijn persoonlijke ervaringen en dromen en hetgeen wat die wil delen met bijvoorbeeld klasgenoten, mentor, decaan of coach.

Het hebben van een loopbaandagboek was voor leerlingen aan het begin vaak wennen. Niet iedereen heeft bij het begin de intrinsieke motivatie om hun belangrijkste gebeurtenissen toe te vertrouwen aan het papier.  Maar naar een paar weken wordt dit anders. Dan ervaren leerlingen dat het terug kunnen lezen wat jezelf hebt opgeschreven een handige methode is om je gedachten op een rijtje te krijgen, om patronen te ontdekken en hier voor jezelf conclusies aan te verbinden. Leerlingen ervaren dat ze zelf veel minder onthouden dan dat ze hadden opgeschreven. Met name emotie gekoppeld aan detail blijft weinig in het geheugen zitten. De leerling kan bijvoorbeeld nog herinneren dat de meeloopdag van twee weken geleden best leuk was, maar wat vond je nu precies leuk… dat is lastig om op een later moment te herinneren. Door terug te lezen en onbeladen de informatie vertalen naar het loopbaanportfolio helpt leerlingen enorm is het leren reflecteren.

Ontwikkelen vaardigheden:

Een voordeel is dat de schrijfvaardigheid wordt vergroot. Doordat er veel wordt gewerkt op computers merken we ook dat handschriften minder goed leesbaar worden. Schrijven is ook een vaardigheid dat je wel moet blijven ontwikkelen. Als leerlingen hier dagelijks mee oefenen, blijft deze vaardigheid in ontwikkeling.

Het trainen van schrijfvaardigheden, het reflecteren op je dag en het ontdekken van de voor jouw belangrijke gebeurtenissen start in leerjaar een. Als de basis is gelegd, gaan we een stap verder door het verhaal-schrijven te trainen. Niet zomaar een verhaal, maar je eigen verhaal. In dit verhaal leren leerlingen vooruitblikken naar de toekomst en hierop doelen en plannen te maken, verantwoordelijkheid te nemen, nieuwsgierigheid te vergroten en het vertrouwen te hebben dat ze in staat zijn om de eigen doelen en (loopbaan)keuzes te verwezenlijken.

 

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten