Aangezien wij als ‘t Lobje al een tijdje zoeken naar de ideale combinatie van directe instructie en het ontdekkend leren van de leerlingen, zijn we vandaag naar Ede geweest. Daar was Micael Hermansson te bewonderen die in een uur de zaal enthousiast wist te maken voor Grej (link). Grej is Zweeds voor 1 ding en zijn “Grej of the day” is een doorslaand succes in zowel Zweden als de rest van Scandinavië. Het komt kort neer op een miniles van 8 minuten, voorafgegaan door een raadsel waarbij leerlingen thuis, met hulp van ouders, broertjes, zusjes, boeken en Google kunnen raden waar de volgende les over gaat. Door de wowfactor van de les, prikkelt het thema leerlingen om thuis over te praten en zo te verwerken. De les eindigt in een cliffhanger, een Grej is dus niet in te zetten als introductie op een nieuw lesthema. Dat kan natuurlijk wel, maar dan ben je de kracht van de miniles kwijt.

Omdat leerlingen op ’t Lobje ‘s middags werken aan “De wereld om ons heen” is een Grej een leuke manier om nieuwe onderwerpen aan te stippen. De vragen die ze hebben na de miniles, kunnen ze onder begeleiding van een docent namelijk zelf uitzoeken en uitbouwen. Ook gebruiken we de Grej als kapstok voor de aloude spreekbeurt. Leerlingen uit de bovenbouw, maken zelf een Grej en geven die aan de klas. Ze oefenen daarmee niet alleen spreken in het openbaar, maar ook informatievaardigheden, het controleren van informatie, het verwerken van de stof in een raadsel en OMG fact en het ‘vertalen’ van de feitjes tot een verhaal.

Want dat is de kracht van Grej. Geen suffe feitjes, maar een ‘fact fairytale’ zoals Mikael het noemt. Leerlingen boeien door een goed verhaal, bijzonder feitjes die een OMG factor bevatten (of die voldoen aan het Von Restorff Effect) en het omzetten van kennis in een prikkelend raadsel. Doordat de Grej’s van Mikael samenkomen op een wereldkaart, waarbij lijnen lopen van het feitje naar de plaats waar het mee samenhangt, komt herhaling op gang. Leerlingen zien elke dag een foto, feitje of raadsel op de kaart die ze herinnert aan een leuke les.

Grej’s zijn dus prima momenten waarop de docent de expertrol op zich neemt, leerlingen voedt met kennis en voorleeft dat feitenkennis niet droog of saai hoeft te zijn. Doordat de Grej’s uit interesses van het team komen en later ook uit die van de leerlingen, ontstaat er een gezamenlijke database met minilessen. Ook leren teamleden elkaar beter kennen en worden ze naast vak expert ook eigenaar van een Grej gebied. Dit vraagt zelfkennis, ontwikkeling en nieuwsgierigheid. We willen leerlingen het niet te gemakkelijk maken, dus Grej’s zijn niet gekoppeld aan actualiteiten. Ook hangen ze niet samen. Op maandag kan het onderwerp dus gaan over de Titanic, op dinsdag het songfestival, woensdag waarom je hoofdpijn krijgt van het eten van ijs en donderdag over superhelden. Aan de docent de schone taak om in 8 minuten met een meeslepend verhaal te komen dat leerlingen prikkelt meer over het onderwerp te lezen, horen en op te zoeken.

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten