Het Lobje gaat met zijn tijd mee!

Onderwijs verandert. Of het nu gaat over eindtoetsen die anders aangevlogen moeten worden, de invulling van onderwijstijd of de manier van instructie geven. Onderwijs is altijd aan verandering onderhevig. Dat is soms ook wel nodig, omdat het vervolgonderwijs en de arbeidsmarkt zich ook continue aanpassen aan de maatschappij. Waar het vijftien jaar geleden nog normaal was een werkstuk met de hand uit te schrijven, vol te plakken met plaatjes, glitters en stickers, zijn diezelfde werkstukken nu uitgewerkt op de pc, compleet met Photoshop afbeeldingen en Wikipedia als bronvermelding.

Het Lobje ziet het als haar taak om aan te sluiten bij de beleefwereld van onze leerlingen en bij steeds nieuwere technieken die het ze makkelijker maken de wereld te verbinden. Techniek en ICT zijn niet meer weg te denken uit ons leven en ook niet meer uit ons onderwijs. Vandaar dat wij aansluiten bij het initiatief ICT-Lab. Een laagdrempelig project waarin onze leerlingen kennis maken met programmeren, robotica, 3D-printen en andere hippe technieken.

Doordat de kinderen in dit project een middag in de week bezig zijn met ervaren, samen leren en creatief bezig zijn, prikkelen we de leerlingen te ontdekken en te leren. Met oefenkaarten programmeren ze een pratende rups. Ze lossen problemen op in een spelletje waarbij ze al programmerend een robot naar de uitgang moeten leiden, of ze ontwerpen samen een mooi speeltje voor en printen deze uit. Creatief problemen oplossen, samen discussiëren over een mogelijke oplossing en toepassing en het verwerken van die kennis in een werkstuk of presentatie, cement technologie verder in het leven van de kinderen.

Door kinderen al vroeg met techniek en ICT in aanraking te laten komen leren ze goed welke toepassingen er allemaal zijn. Hierdoor wordt het onderwijs toekomstbestendig en sluiten we aan bij een arbeidsmarkt waarin onze leerlingen straks terecht komen. Leerlingen maken kennis met programmeren via robotjes, computers en andere apparaten en werken met hun klas of projectgroepjes aan ICT-gerelateerde opdrachten.

Ook voor onderwijsprofessionals

Het ICT-Lab is niet alleen voor onze leerlingen. Ook onderwijsprofessionals behoren tot de doelgroep. Ze leren waar jongeren zich mee bezig houden en ervaren hoe technologie , mits goed ingezet, werkdruk kan verlagen. Hierdoor wordt het geven van onderwijs makkelijker en leuker. Zo kan een goede Kahoot Quiz een schriftelijke test vervangen, kun je met diverse ICT oplossingen makkelijker differentiëren en uitdaging of juist ondersteuning bieden aan leerlingen, zonder dat je op tien plaatsen tegelijk moet zijn.

 

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten