In groep 8 doen al onze leerlingen een eindtoets. Waar dat vroeger automatisch de CITO-toets was, staat het ons tegenwoordig als school vrij om een aanbieder te kiezen. Er zijn in Nederland 5 goedgekeurde aanbieders (link) van zo’n eindtoets. Nadat meerdere teamleden voorlichtingen hebben bijgewoond van de verschillende aanbieders, hebben we gekeken naar welke toets het beste past bij ons onderwijs.

Hoewel we als school al heel ver zijn met het digitaliseren van ons onderwijs, hebben we ervoor gekozen de eindtoets niet digitaal af te nemen. Daardoor vielen de AMN-eindtoets (link), de DIA toets (link) en de Route 8 (link) van A-Vision af. De reden van het afnemen op papier was voor ons op de eerste plaats de rust voor de leerlingen. Met een boekje en potlood kunnen ze niets ‘fout’ doen in het systeem. Geen fouten met per ongeluk toets-onderdelen afsluiten, lastig terugbladeren of leerlingen die niet kunnen inloggen. Dat zorgt voor rust tijdens de afname. Zowel voor de leerling als de docent. Ook die heeft geen last van vergeten opladers, systeemupdates, misklikken en andere kleine ergernissen.

De keuze voor ons zat hem dus tussen de Centrale Eindtoets van het CVTE (link) en de IEP (link) van Bureau Ice. Dat laatste bureau deelt onze opvatting over de papieren afname en kiest er bewust voor hun eindtoets op papier af te laten nemen. Hun visie voor wat betreft de noodzaak voor een eindtoets en het feit dat de toets niets meer is dan een momentopname om te bekijken waar je nú staat in je ontwikkeling spreekt ons zeer aan. De CVTE heeft als pluspunt dat het de meest gebruikte toets is in Nederland, dus dat veel vervolgopleidingen het systeem kennen en de toets op waarde kunnen schatten. Ook is de optie om wereldoriëntatie af te kunnen nemen erg prettig.

Omdat de eindtoets voor ons niet meer is dan een verplicht onderdeel van groep 8, zonder echte waarde voor het schooladvies, hebben we collega’s op het LOB Novel College gevraagd hoe vaak zij teruggrijpen op de score van een eindtoets. Het antwoord was helder, eigenlijk niet. Omdat leerlingen daar in mixklassen komen, met tweejarige brugklas, is het voor het VO niet heel interessant om de testuitslagen te gebruiken bij de niveau-adviezen naar het derde leerjaar toe.

We heb er dus voor gekozen onze toetskeuze te laten aansluiten bij de onderwijsvisie. Op ’t Lobje maakte de leerlingen van groep 8 op 16 en 17 april dus de IEP.  In week 20, dus na de meivakantie, krijgt de leerkracht van groep 8 de rapportages digitaal te zien, in de dagen daarna volgen de papieren uitslagen. Al zijn die helemaal niet zo interessant. Leerlingen weten door hun leerportfolio wat ze kunnen, ze hebben met hun ouders de schooladviezen al gehad en besproken. En ze hebben tijdens de afname veel gedaan om aan zichzelf en ouders te laten zien wat ze naast Taal en Rekenen nog meer geleerd hebben in de afgelopen 8 jaar. Die groep 8, die komt er wel!

Nu lekker genieten van de meivakantie en dan op naar de musical!

 

NB: Aangezien scholen niet betalen voor de eindtoets, heeft zowel ’t Lobje als De Wereld Van LOB geen financieel gewin bij het aanbevelen van een van deze aanbieders. Deze post heeft dan ook geen affiliaties en dient louter ter info.

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten