Het lerarentekort. Hoe doen wij dat op ’t Lobje?

Het lerarentekort is overal. Je kunt Twitter, het nieuws of de lokale krant niet openen zonder met je neus op de feiten te worden gedrukt. En natuurlijk hebben wij als school ook dagelijks met het tekort te maken. Waar er een aantal jaar geleden nog brede invalpoelen waren voor scholenkoepels, waarmee met één telefoontje een zieke docent vervangen kon worden, zijn die poelen inmiddels helemaal opgedroogd. Dus, een terechte vraag van ouders, hoe gaan wij om met dat tekort?

’t Lobje is een opleidingsschool. Dat wil zeggen dat wij van zowel MBO Novel als Novelty Applied Science altijd wel studenten hebben rondlopen. Die studenten zijn extra handen in de klas, uiteraard, maar ze zijn ook een zeer waardevolle toevoeging van het toekomstige lerarenkorps. Niet alleen bij ons op school, maar landelijk. Om begeleiding van onze studenten te waarborgen hebben wij een scholingscoördinator. Een functionaris die belast is met de begeleiding van de studenten, de intervisie, het welzijn en welbevinden binnen de school en het contact met de toeleverende scholen. Hoewel stagiaires vanuit hun opleiding soms een klas mogen overnemen (met name de LIO studenten die aan het einde van hun opleiding zitten), is het bij ons uitdrukkelijk niet de bedoeling om met stagiaires het lerarentekort op te lossen.

Indien een leerkracht ziek is en we kunnen geen vervanging vinden op korte termijn, nemen wij contact op met ouders. Een groot deel van onze ouders vervullen gastlessen in het kader van ‘De wereld om ons heen’. In geval van nood, vragen wij ouders op de lijst om een tekort-dag te vullen met gastlessen. Als dat niet mogelijk is, zorgen wij voor kinderopvang voor de werkende ouders, maar vragen wij waar mogelijk de kinderen een dagje thuis te houden. Bij afwezigheid van een paar dagen, rouleren we de groep die thuis blijft, zodat onze leerlingen niet teveel achterstand oplopen.

Met Novelty Applied Science en Universitas Novitas zijn we bezig met het opzetten van een pilot voor komend jaar. Aangezien de derde en vierdejaars groepen op beide onderwijsinstellingen niet heel groot zijn, willen wij een poging wagen om in de twee lokalen die wij nu nog over hebben, beschikbaar te stellen voor praktisch onderwijs. Studenten hebben dan college op onze basisschool en wisselen theorie af met toepassing in de praktijk onder begeleiding van hun opleiders. In geval van een zieke docent, kunnen wij leerlingen dan verdelen onder de andere leerkrachten, die op hun beurt weer ondersteuning krijgen van studenten die in kleine groepjes de leerlingen ondersteunen. Op deze manier krijgen ook de studenten van de academische en reguliere PABO, de studie onderwijskunde en de studenten pedagogiek, de mogelijkheid relatief vroeg in hun studie te werken met de doelgroep. En daar mogelijk inspiratie uit halen voor onderzoeken, afstudeerscripties of minoren. We hopen zo een win-win situatie te creëren waarmee ons onderwijs de vruchten plukt van de nieuwste onderwijskundige inzichten, terwijl studenten profiteren van een gedegen praktische voorbereiding.

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten