In de onderbouw hebben we in het najaar het thema beroepen binnen “De wereld om ons heen”. Dat wil zeggen dat we het centrale kleuterplein ombouwen tot een miniwinkelcentrum. Natuurlijk bezoeken we met de leerlingen eerst het echte winkelcentrum om te ontdekken welke winkels daar zijn en om van de ondernemers te horen wat hun beroep behelst. Is het hebben van een winkel altijd hetzelfde of maakt het uit of je een snoepwinkel hebt, een bakkerij of een boekwinkel? Met behulp van de kinderen uit groep 7 en 8 die werken aan het thema zorg en onderwijs, verzorgen we een leerzame middag buiten waarbij de oudere kinderen (en hulpouders op een afstandje) de begeleiding van de kleuters op zich nemen. De kinderen kijken rond in de winkels, krijgen uitleg over werkzaamheden bij bijvoorbeeld de slager, kapper en audicien en maken een top 5 van de mooiste of leukste winkels. Die winkels krijgen vervolgens op toerbeurt een plekje op het plein.

In de lessen besteden we aandacht aan werk. Wie heeft er een papa of mama die werkt en kun je uitleggen wat papa of mama dan doet voor werk? We spelen een spel over de materialen die je bij beroepen nodig hebt. Door te knippen, kleuren en knutselen, werken ze aan hun eigen memory set en leren ze de gereedschappen, benodigdheden en setting van de verschillende beroepen. De namen van de beroepen hangen ook op de woordenlijn. We bekijken welke woorden we al kennen en lezen boekjes over de beroepen. Titels als “De kok is in de war”, “Bas is de baas”, “Dat kan ik!” en “Ik ben top!” passeren de revue en zijn voer voor een kringgesprek. “Wat is dat, een baas zijn?” “Wat kun jij heel goed en waar ben je trots op?” zijn vragen die we de kleuters stellen om zelfvertrouwen op te bouwen.

We praten over droomberoepen, plaatsen waar je kunt werken en bekijken beroepen van dichtbij in filmpjes en gastlessen. Zo kwam afgelopen jaar een ouder die werk als kraamverzorgende langs om uitleg te geven hoe haar dag eruit ziet. Die gastles was voor leerlingen een schot in de roos. Poppen wassen, eten geven en leren over het verzorgen van moeder en kind en natuurlijk een beschuitje smeren. Ook de gastles van een politieagent was voor leerlingen erg mooi, en die van de bankdirecteur. Zulke kennismakingen prikkelen de leerlingen en de verwerking van de lessen komt terug in de huishoek, bouwhoek, tijdens het tekenen of in de spellen op het schoolplein. Zo leggen we een basis voor de komende jaren, waarin we voortbouwen op de ervaringen van de kleuters.

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten