Werken aan professionalisering en LOB-evaluatie, Monitor LOB

Werken aan professionalisering en LOB-evaluatie, Monitor LOBIn juni 2020 in de Monitor LOB gepubliceerd op de website van het Expertisepunt LOB. In een eerder artikel (link) hebben we de uitkomst van dit onderzoek beschreven. Wat kunt u meenemen uit de aanbevelingen van Monitor LOB? Lees hoe De Wereld Van LOB u kan ondersteunen bij professionalisering en de LOB-evaluatie.

 

Professionalisering stimuleren

“Hoe kan ik leerlingen helpen bij het maken van hun loopbaankeuzes, als ik dit zelf nooit heb gedaan?” Deze vraag krijgen we vaak van mentoren en decanen die iets van het LOB-programma willen maken. We merken dat met name mentoren en docenten het lastig vinden om leerlingen te enthousiasmeren om te ervaren en te ontdekken welke beroepen en opleidingen bij ze passen, omdat ze vanuit hun eigen ervaring weinig kunnen delen. Daarom vinden wij het ook belangrijk dat mentoren, schoolleiders en decanen ook zelf gaan ervaren. Ga eens mee met een meeloopdag, maak voor jezelf eens een LOB-opdracht en heb je zelf al een loopbaandossier? Vraag je teamleider eens om een loopbaangesprek en loop eens een dagje mee met een collega op een andere school.

Vind je dit lastig? Je bent niet de enige. Natuurlijk is het belangrijk om te leren welke vragen je het beste kunt stellen in een gesprek en hoe je een LOB-opdracht kunt uitleggen. Maar wil je jezelf echt professionaliseren op LOB-gebied? Leer dan vooral loopbaandenken en in alles LOB te zien. Want de verdieping in LOB komt doordat je als begeleider kunt enthousiasmeren, inspireren en leerlingen zelf leert nadenken.

 

LOB-evaluatie en tevredenheid

Zoals we eerder ook al aangaven is LOB altijd in ontwikkeling. Belangrijk hierbij is dat we luisteren naar de uitvoerders van het LOB-programma en de doelgroep; de leerlingen zelf. Hierbij moeten we ook de ouders en verzorgers niet vergeten, omdat LOB ook thuis gewoon door gaat. Een LOB-programma maken werkt daarom het beste als deze enigszins flexibel is.

Onze LOB-methode bestaat uit meer dan honderd verschillende opdrachten. In onze doorlopende lijn geven we een voorzet qua indeling door de jaren heen welke je als school wanneer kunt inzetten. Maar, omdat gelukkig geen enkele school hetzelfde is, vinden we het belangrijk dat je zelf kunt bepalen welke opdrachten je wanneer inzet en of je ze inzet. Zo kun je ook eigen opdrachten toevoegen of onze opdrachten aanpassen. Ook kun je ervoor kiezen of je opdrachten wil laten nakijken, wil beoordelen en zichtbaar of onzichtbaar wil hebben.
De Wereld Van LOB i.s.m. Apprentice is daarmee een flexibel systeem met genoeg LOB-lessen en opdrachten om het hele jaar te vullen.

 

LOB-resultaten delen

Hoe bepaal je of het LOB-programma succesvol is geweest? Als school kun je (met toestemming) oud leerlingen bellen om te vragen of ze nog op dezelfde opleiding zitten als waarvoor ze zich hebben aangemeld. En als ze zijn geswitcht, of je hier als school wat aan kunt doen. Ook kun je in gesprek met eigen leerlingen om het over de opdrachten, activiteiten en het complete LOB-programma te hebben. Wat vinden leerlingen dat het meeste heeft bijgedragen? Wat vonden ze het leukst of interessantst om te doen? Wat had wat hun betreft echt niet gehoeven?

Dit soort gesprekken zijn niet alleen erg leuk, maar ook heel nuttig. Het geeft energie aan de LOB-ontwikkeling binnen school en redenen tot behoud of juist verandering. Daag jezelf uit om daarom gewoon eens met leerlingen te praten en kijk wat het oplevert.

In een volgend artikel gaan we in op de aanbeveling rondom een betere LOB-betrokkenheid.

© 2020, Daniël Kers, De Wereld Van LOB

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten