Masterclass: Jongeren motiveren voor basisvaardigheden
Tijdens een inspirerende masterclass van OCW op 6 oktober 2025 deelden dr. Monique Volman en Twan van den Hazelkamp-van Deursen waardevolle inzichten over motivatie in het onderwijs. Jongeren motiveren begint bij het vervullen van drie psychologische basisbehoeften: competentie, autonomie en verbondenheid (Deci en Ryan). Denk aan duidelijke leerdoelen, keuzevrijheid en een goede relatie tussen leerling en docent.
💡 Basisvaardigheden als middel, niet als doel
Een prikkelende vraag die werd gesteld: Moeten we jongeren wel motiveren voor basisvaardigheden? Het antwoord: we moeten ze motiveren om de wereld te begrijpen en eraan mee te doen. Basisvaardigheden zijn daarbij een middel, geen doel op zich.
Laat jongeren ervaren dat kennis en vaardigheden ooit zijn ontstaan als oplossingen voor echte vragen. Laat ze meedenken, meewerken en tegen hun grenzen aanlopen. Dát is waar leren begint.
Door betekenisvolle, levensechte opdrachten toe te passen – bijvoorbeeld binnen praktijkgerichte programma’s – ervaren jongeren hoe kennis oplossingen biedt voor echte vragen én leveren ze ook een maatschappelijke bijdrage.
🕰️ Tijd maken voor wat telt
Ook voor docenten biedt dit kansen: meer autonomie, samenwerking en uitdaging. Wil je als organisatie hierin stappen zetten? Maak tijd vrij voor ontwikkeling, professionalisering en samenwerking met externe partners. Zo bouwen we samen aan krachtig, motiverend onderwijs.
Deze masterclass was een reminder: motivatie ontstaat niet vanzelf, maar is maakbaar. Door jongeren serieus te nemen, betekenisvolle opdrachten te bieden en samen te werken aan een krachtige leeromgeving, maken we het verschil. En als kers op de taart leggen we de verbinden tussen Basisvaardigheden & Loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB).
Wil je hierover doorpraten of samen aan de slag? Laten we elkaar inspireren!
Deze masterclass is onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden en is hier terug te kijken.