Leerdoelen en rubrics
Veel scholen werken met rubrics om zicht te krijgen op de ontwikkeling van vaardigheden. De LOB-rubrics zijn onderdeel van de LOB-oplossing De Wereld Van LOB en geeft inzicht waar de leerling zichzelf ziet staan in zijn ontwikkeling en waaraan hij wil werken om verder in te groeien. Een ideaal hulpmiddel voor het loopbaangesprek.
Als begeleider kun je leerlingen vragen om een paar keer per jaar de rubrics in te vullen. Ook kun je daarbij aangeven of een docent of klasgenoot ook de rubrics moet invullen. De uitkomsten zijn te zien op de profielpagina van de leerling. Zelfs is de ontwikkeling zichtbaar door de tijd heen, waardoor groei in loopbaanontwikkeling visueel wordt.
Loopbaangesprek
De LOB-rubrics is een handig hulpmiddel voor de mentor en/of ouders om samen in te vullen en zo te zien waar de ontwikkelpunten liggen. De LOB-rubrics is zo opgesteld dat het gelijk als leidraad van het loopbaangesprek kan dienen. Want waarom ziet de leerling zichzelf als verkenner, beginner, gevorderde of expert bij een bepaalt onderdeel?
Samen kan afgesproken worden aan welke loopbaancompetenties de leerling zich gaat richten. Om zich daarin verder te bekwamen kan de leerling aan de slag met de bijbehorende LOB-opdrachten.
