Rol van beheerder en begeleider

Onze oplossingen en het online platform Apprentice maakt onderscheid tussen beheerders en begeleiders. Zet als beheerder de leerlijnen gemakkelijk klaar, zodat de begeleiders er met de leerlingen mee aan de slag kunnen. Uiteraard staat de helpdesk voor je klaar om je hierin te ondersteunen.

  • 1

    Rol van de beheerder

    Als beheerder maak je de projecten aan, zet je de leerlijnen klaar en koppel je klassen, leerlingen en begeleiders aan de juiste groepen. Apprentice ondersteunt je hiermee.

    Staat alles klaar, dan kunnen de begeleiders en leerlingen ermee aan de slag. In de loop van het jaar hou je overzicht op de voortgang en stel je bij waar nodig.

  • 2

    Klassen en leerlingen beheren

    In de leeromgeving is het gemakkelijk om projecten klaar te zetten en hier leerlingen en begeleiders aan te koppelen - bijvoorbeeld per klas of coach-groep. Per project is in te stellen wat zichtbaar moet zijn voor de leerling. De leerling en begeleiders ziet enkel de projecten waaraan ze zelf gekoppeld zijn. Als beheerder zie je alle projecten en leerlingen.

  • 3

    Leerlijn klaarzetten, aanpassen en uitbreiden

    Per opdracht kan je – als je dit wilt – deadlines aangeven en bepalen of en hoe de opdrachten nagekeken moeten worden. Ook kun je opdrachten (tijdelijk) zichtbaar of onzichtbaar maken. Bestaande opdrachten zijn gemakkelijk aan te passen en ook kan je zelf eigen opdrachten toevoegen. Zo ontstaat er een leerlijn die precies past bij wat jouw school nodig heeft.

  • 4

    Rubrics klaarmaken

    Voor leerlingen kun je als beheerder rubriksen klaarmaken. Voor LOB zijn er rubriksen beschikbaar. Voor STUVA en andere vakken kun je schooleigen rubrics toevoegen. Eenmaal klaargezet kunnen begeleiders de rubrics laten invullen door leerlingen.

  • 5

    Voortgang volgen van alle groepen

    Als beheerder zie je in een overzicht of de groepen op schema zijn met je planning. Je ziet welke opdrachten zijn gemaakt en waar er nog acties nodig zijn vanuit de begeleider. Ook kun je gemakkelijk de planning bijstellen.

  • 1

    Rol van de begeleider

    De rol van de begeleider is vooral het coachen van de leerlingen.
    • Ze inspireren om zelf na te denken;
    • ruimte geven aan oefenen;
    • het op gang helpen van het denkproces;
    • het voeren van klassengesprekken over de ontdekkingen;
    • de leerlingen voorzien van feedback.

    De opdrachten veronderstellen geen voorkennis van de begeleider. Alle nodige uitleg is geïntegreerd in de opdrachten. Wel is het raadzaam om zelf voor de les de opdracht te bekijken, zodat je uitleg kunt geven en vragen beantwoorden.

  • 2

    Aan de slag met LOB en STUVA

    Als begeleider ga je met je groep aan de slag met de LOB en/of STUVA opdrachten die de beheerder voor je heeft klaargezet. Hierin zijn deadlines al aangemaakt en zie je gelijk bij welke opdrachten het nodig is om deze na te kijken. Binnen die kaders bepaal je zelf wanneer en hoe je met je groep met de lesstof aan de slag gaat.

  • 3

    Voortgang volgen van je eigen groep

    Als begeleider zie je in een overzicht hoe ver leerlingen al zijn met de opdrachten en waar nog stimulering nodig is. Je ziet welke opdrachten gemaakt zijn en met welke inspanning. Je geeft feedback waar nodig en werkt samen aan de volgende stap. Zo heb je als begeleider zelf de regie in handen en hou je het overzicht.

  • 4

    Nakijken

    Per opdracht bepaal je (of de beheerder) of deze nagekeken moet worden en zo ja, of er ook een beoordeling aan vast hangt. Het nakijken gaat gemakkelijk per opdracht of per leerling. Door een kleurcodering zien leerlingen en begeleiders snel wat nog gemaakt moet worden, wat is ingeleverd en kan worden nagekeken en wat helemaal is afgerond.

  • 5

    Rubrics klaarzetten

    Voor leerlingen kun je als begeleider rubriksen – eventueel met 360-graden feedback - laten invullen door leerlingen. Het resultaat is te zien op de profielpagina van de leerling. Een ideaal instrument om zicht te krijgen op de ontwikkeling.

  • 6

    In gesprek met de leerling

    Gemaakte opdrachten inspireren. Door terug te kijken op ervaringen denkt de leerling na over wat de deelname hem heeft opgeleverd. Als begeleider kan je over de opdrachten en activiteiten in gesprek met de leerling. Ontdekkingen leggen leerlingen vast op hun tijdlijn. Daarnaast kun je samen de rubrics invullen.

    Zo kan Apprentice dé plek zijn waarin de gehele persoonlijke ontwikkeling van de leerling zichtbaar bij elkaar komt. Een ideaal hulpmiddel voor het loopbaangesprek of driehoeksgesprek.