LOB in een kleuterproject

Hoe kun je LOB integreren in de onderbouw van het de basisschool? Er zijn zat haakjes voor LOB! We geven een paar voorbeelden uit een project ‘beroepen’.

Veel basisscholen hebben in de onderbouw het thema beroepen op het programma staan. Een thema dat zich bij uitstek leent voor een verdere verdieping met de loopbaancompetenties. Hoe je die verdieping aanbrengt? Door de kleuters zelf de leiding te geven bij bepaalde onderdelen.

Winkelcentrum

Zo kun je het centrale kleuterplein ombouwen tot miniwinkelcentrum. Natuurlijk breng je met de klas eerst een bezoekje aan de winkels in de omgeving van de school om te ontdekken welke winkels daar zijn en om van de ondernemers te horen wat hun beroep behelst. Is het hebben van een winkel altijd hetzelfde of maakt het uit of je een snoepwinkel hebt, een bakkerij of een boekwinkel? Met behulp van de kinderen uit groep 7 en 8, verzorgen we een leerzame middag buiten waarbij de oudere kinderen (en hulpouders op een afstandje) de begeleiding van de kleuters op zich nemen. De kinderen kijken rond in de winkels, krijgen uitleg over werkzaamheden bij bijvoorbeeld de slager, kapper en audicien en maken een top 5 van de mooiste of leukste winkels. Die winkels krijgen vervolgens op toerbeurt een plekje op het plein.

Werk

In de lessen besteedt je aandacht aan werk. Wie heeft er een papa of mama die werkt en kunnen de kleuters uitleggen wat papa of mama dan doet voor werk? Samen spelen jullie een spel over de materialen die je bij beroepen nodig hebt. Door te knippen, kleuren en knutselen, werken ze aan hun eigen memory set en leren ze de gereedschappen, benodigdheden en setting van de verschillende beroepen. De namen van de beroepen hangen ook op de woordenlijn. Vervolgens bekijk je met de groep welke woorden ze al kennen en lees je ze boekjes voor over de beroepen. Titels als “De kok is in de war”, “Bas is de baas”, “Dat kan ik!” en “Ik ben top!” zijn heel geschikt en voer voor een kringgesprek. “Wat is dat, een baas zijn?” “Wat kun je heel goed en waar ben je trots op?” zijn vragen die je kleuters kunt stellen om zelfvertrouwen op te bouwen.

Beroepen

Als het netwerk van de school zich daarvoor leent is de volgende stap natuurlijk het bekijken van filmpjes over beroepen en gastlessen van ouders. Ga met de leerlingen eerst het gesprek aan over droomberoepen en plaatsen waar je kunt werken, om ze vervolgens te laten kennismaken met de beroepen van ouders. Zo is het uitnodigen van een ouder die werkt als kraamverzorgende schot in de roos. Poppen wassen, eten geven, leren over de verzorging van moeder en kind en natuurlijk een beschuitje smeren is voor kinderen heel wezenlijk. Ze vormen ze zich een beeld van een werkdag op heel laagdrempelige en leuke wijze, passend bij hun ontwikkelniveau. Maar ook een bezoekje van de wijkagent is voor kleuters prachtig, of die van een financieel directeur die ze uitlegt hoe centjes werken. Zulke kennismakingen prikkelen de leerlingen en de verwerking van de lessen komt terug in de huishoek, bouwhoek, tijdens het tekenen of in de spellen op het schoolplein. Zo leg je een basis voor de komende jaren, waarin je kunt voortbouwen op de ervaringen van de kleuters.

© 2020, Wendy Kers, De Wereld Van LOB.