- 21 juni 2021
- Posted by: dwvLOB2
- Categorie: Loopbaan & wetenschap

Dit jaar was ik voor het eerst (digitaal) aanwezig bij ReseachEd. Opgejut door mijn zeer enthousiaste Twitterbubbel kocht ik een kaartje en zat ik 19 juni vroeg klaar voor de keynote van Pedro DeBruyckere. Enthousiasme alom, de mensen in de zaal blij, Twitter was hyper en het verhaal van Pedro staat als een huis. Maar wat kun je met zijn keynote als je net als wij, aan de randen van het onderwijs verkeren? Ik neem je mee naar ResearchEd door de ogen van een LOB’er.
“Want met veel kleine succeservaringen op korte termijn, kan je natuurlijk wel een gedragsverandering bij leerlingen teweegbrengen.”
Pedro nam ons in een kleine drie kwartier mee in zijn nieuw te verschijnen boek over psychologie. Welke onderzoeken staat er nog overeind na de ‘replicatie-crisis’, welke inzichten zijn verscherpt en welke pijlers van het onderwijs zijn inmiddels achterhaald?
Opvallend was het stukje over de growth mindset. Bejubeld de afgelopen jaren, maar in hernieuwd onderzoek blijft dat het effect niet over de hele breedte voelbaar is. Voor kwetsbare jongeren is een growth mindset helpend, terwijl het voor de jongeren die al succesvol zijn, het juist schadelijk kan zijn. Die nuance is belangrijk je te beseffen. Pedro noemde het een gevalletje, kleine moeite, groot effect voor de jongeren die echt een steuntje in de rug nodig hebben.
Ook het stuk over de executieve functies bleef me bij. Het aanleren van zaken als plannen en samenwerking is lastig en nu blijkt uit onderzoek dat hoewel op korte termijn allerlei spectaculaire resultaten behaalt kunnen worden, de lange termijneffecten nog niet zijn aangetoond. De vraag is dus even, kun je executieve functies echt aanleren en daarbij een duurzaam effect sorteren? Of moet het onderwijs en in het verlengde daarvan de loopbaanmethodes, zich richten op de korte termijn? Want met veel kleine succeservaringen op korte termijn, kan je natuurlijk wel een gedragsverandering bij leerlingen teweegbrengen. En ze zo dus aanwennen te plannen, die werknemersvaardigheden op te doen of aan de slag te gaan met gespreksvoering.
Gelachen heb ik over de denkfouten en ethiek. In onze methode De Wereld Van LOB voor studievaardigheden en LOB, werken wij al met zaken als de confirmation bias en loss aversion theory om leerlingen kennis te laten maken met de valkuilen in een keuzeproces. Pedro benadrukte het belang van het bewust zijn van je denkfouten. Dat illustreerde hij met grafieken over Nicolas Cage en verdrinking, ijs en moordneigingen en Linda, die we allerlei niet bestaande eigenschappen toewezen op basis van heel weinig informatie. Het is voor de loopbaanontwikkeling van leerlingen goed om te zien welke biassen je keuzeproces moeilijker maken. En hoe je prikkels als ‘nog 6 kamers over, boek nu!’ het hoofd kan bieden. Zodat je in alle rust kan ervaren, uitzoeken en afstrepen. Pedro stipte ook nog de ethische kant aan. Want hoe ethisch is het om denkfouten uit te buiten in bijvoorbeeld marketing? Dat voorbeeld is een leuke voor de leerlingen die twijfelen tussen ‘iets met psychologie’ en ‘iets met economie’. Op dat snijvlak zitten een aantal leuke en leerzame principes.
© 2021, Wendy Kers, De Wereld Van LOB. #rEDNL21
