- 30 juni 2021
- Posted by: dwvLOB2
- Categorie: Loopbaan & wetenschap, PO, VO

Op ResearchEd heb ik een sessie bijgewoond van Koen Steeman en Wouter Duim van de HAN over ‘Meesters voor de klas krijgen en behouden’. Daar ging het vooral over diversiteit voor de klas. Hoe zorgen opleidingen voor een betere afspiegeling van de maatschappij en daardoor voor rolmodellen? Op dit moment is 25% van de studenten man, dat is stabiel. Ongeveer 18% van de studenten stopt vroegtijdig met de pabo, maar jongens vallen meer uit dan meiden. Eenmaal aan het werk in het basisonderwijs stoppen de meesters vaker dan de juffen. Dat moet toch anders kunnen?
‘zonder de juf had je dit niet kunnen lezen’
Uit onderzoek blijkt dat een zakelijke brochure, gericht op de inhoud en minder op het imago, voorlichting door mannen en inzicht van vervolgopleidingen over hun doelgroep, beter helpen om jongens aan te spreken. Dus geen posters met ‘zonder de juf had je dit niet kunnen lezen’ en de focus op knutselen, maar eerlijke verhalen met inzicht in de pedagogiek, didactiek en vak inhoud die je gaat leren. Ook het imago van het beroep kan opgepoetst. Salaris, de deeltijdfactor en de verhouding man/vrouw tellen mee. Daar komt bij dat leraren in de media vaak negatief in beeld komen. Werkdruk, weinig autonomie en vaak het frame dat een leerkracht te weinig verdient, zorgt ervoor dat leerlingen afhaken tijdens hun LOB-proces. Peer pressure is op het voortgezet onderwijs best groot, dus ook de vooroordelen van klasgenoten helpen niet mee. ‘Je bent straks dus kleuterjuf’ is voor sommige jongens genoeg om toch voor een andere studie te kiezen.
Stichting Meestert
Tijdens die sessie kwam ik in de chat in contact met het initiatief Meestert, een stichting die strijd voor meer diversiteit in het onderwijs en in het bijzonder meer jongens op de pabo. Met hen heb ik een gesprek gehad over de vraag ‘Wat kunnen wij op LOB-vlak doen om jongens kennis te laten maken met rolmodellen in het onderwijs en daarmee studie-uitval te voorkomen?’
Meestert heeft als doel om het beeld dat jongens hebben van het (basis)onderwijs te verbeteren door middel van het aanbieden van rolmodellen. Jullie kennen vast allemaal wel die ene leerling die prima in het onderwijs past, werken met kinderen ambieert maar vervolgens afknapt op een open dag bij de pabo of opleiding onderwijsassistent. Teveel meiden, teveel knutselen, te laag salaris etc. Dus kiezen zulke jongens het CIOS om dan later de specialisatie sport-BSO te doen. Of pedagogisch medewerker bijzondere doelgroepen, om zo als straatwerker of in een jeugdgevangenis het verschil te maken. Door samenwerking met pabo’s, meetings, het leveren van rolmodellen en het aanbieden van stageplekken bij meesters, wil Meestert deze jongens behouden voor het onderwijs.
In de regio Haarlem en Rotterdam, maar ook in Arnhem, zijn clubjes meesters actief die beschikbaar zijn voor LOB-activiteiten. Zo kun je ze uitnodigen op een beroepenmarkt, denken ze mee over aansluitprogramma’s van mbo naar hbo en werken ze aan uitdagende deeltijdconcepten waar leerlingen snel en actief mee voor de klas kunnen. Ieder half jaar stellen zij een activiteit voor die leerlingen in contact brengt met het onderwijs. De opleiding, het werkveld, de verschillen tussen scholen etc. Op die manier ontstaat er een stukje male-bonding, jongens uit diverse scholen en opleidingen die de pabo overwegen, maar hebben ze ook een praatpaal in de regio naast hun SLB’er. Vaak zijn dit namelijk vrouwen en komen jongens niet naar ze toe als ze een studiestop of studieswitch overwegen, maar pas als de kogel door de kerk is.
Wat wij op het VO al kunnen doen om de uitval terug te dringen? Zorgen voor heldere informatie. Waardeoordelen thuislaten. Jongens laten onderzoeken welke differentiaties mogelijk zijn op de pabo in de buurt. Ze laten zoeken naar opleidingen waar de focus op vak inhoud en didactiek ligt. Maar ook, contact zoeken met initiatieven zoals op de HAN en Meestert. Zodat we rolmodellen de klas in halen om zo een vertekend beroepsbeeld recht te zetten.
© 2021, Wendy Kers, De Wereld Van LOB. #rEDNL21