In juni 2020 in de Monitor LOB gepubliceerd op de website van het Expertisepunt LOB. In een eerder artikel (link) hebben we de uitkomst van dit onderzoek beschreven. Wat kan je meenemen uit de aanbevelingen van Monitor LOB? Lees hoe De Wereld Van LOB je kan ondersteunen bij integraal LOB en het LOB-beleid.

 

LOB als integraal onderdeel van het gehele curriculum

Op veel vmbo-scholen gebeurt LOB vooral in de mentorles en soms als apart vak. Hierbij starten de meeste vmbo-scholen in leerjaar 1, terwijl havo- en vwo-scholen over het algemeen starten met LOB in leerjaar 3.

Onze LOB-methode De Wereld Van LOB is bewust een doorlopende leerlijn van leerjaar 1 tot en met het examenjaar. Hierin maken we onderscheid tussen een leerlijn voor vmbo-bl/kl, vmbo-gl/tl, havo en vwo. In het LOB-programma is er, naast de profiel- en studiekeuze, vooral aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling en loopbaanvaardigheid van de leerlingen. De inspiratie halen leerlingen uit de wereld om hen heen, zoals boeken, films, tv-series en games. Maar ook familie, sport en andere activiteiten.

 

LOB-beleid meer zichtbaar maken

LOB is onze core-business. We zijn trots op wat we doen en willen dit ook laten zien, bijvoorbeeld via dit blog over loopbaandenken. Maar ook via webinars, workshops en voorlichtingen hopen we anderen te inspireren. In onze LOB-methode laten de leerlingen via hun loopbaandossier en profielpagina zien waar ze trots op zijn. Dit is een mooie manier om te toetsen of de kwaliteit van het loopbaandossier overeenkomt met het LOB-beleid. En ook als school kan je LOB etaleren via de schoolwebsite of bijvoorbeeld via de speciaal hiervoor gemaakte HelpmeebijLOB site (link). Zo zijn er voor iedere laag in de organisatie mogelijkheden om het LOB-beleid zichtbaar te maken. 

In een volgend artikel gaan we in op de aanbevelingen rondom professionalisering en LOB-evaluatie.

© 2020, Daniël Kers, De Wereld Van LOB