Hoe wil je LOB-lessen inzetten?

Op scholen wordt LOB op allerlei verschillende manieren vormgegeven. Onze LOB-methode is aan te passen aan jouw manier van begeleiden. Nieuwsgierig? Lees dan onderstaande voorbeelden. Dit zijn fictieve personages gebaseerd op werkelijke situaties. Laat je inspireren hoe zij op LOB Novel College LOB inzetten [1]

Meneer Jonker, mentor 2 havo-vwo.

“Mijn mentorlessen zitten altijd mudvol. Brandjes die ik moet blussen, studievaardigheden die ik moet aanleren en dan nog de gesprekken, voortgangsvergaderingen, projecten en vieringen in de school. Ik ben blij dat de LOB-methode De Wereld Van LOB gewoon een stel vaste opdrachten per jaar heeft. De leerlingen kunnen zelf aan de slag. Noa geeft nuttige voorbeelden; die hoef ik niet steeds zelf te verzinnen. De lessen zijn kant-en-klaar, ik hoef alleen even te bekijken of er geen klassikale onderdelen in zitten en ze dan op ‘zichtbaar’ te zetten. De tijd die ik daarmee bespaar, gebruik ik om rond te lopen, gesprekjes aan te knopen of leerlingen die vastzitten verder te helpen.” 

 

Mevrouw Rahmi, mentor 3 vmbo-tl.

“De leerlingen weten in jaar 2 feilloos hoe ze moeten werken met Apprentice en de LOB-methode De Wereld Van LOB. Ze kennen Noa, hebben al wat ervaring opgedaan en weten hoe ze hun hobby’s en interesses kunnen gebruiken voor hun loopbaan. Dat geeft mij de tijd om de opdrachten af te wisselen met klassengesprekken. Of om een verhaal over rollen te koppelen aan iets op het nieuws of een project dat we als school doen. Leerlingen laten zien dat ook dingen die niet onder de mentorles of het LOB-uur vallen, prima kunnen helpen bij hun loopbaankeuzes.” 

Meneer Alderink, mentor 2 vmbo-basis-kader.

“LOB hoort niet in een mentoruur. Dat hoort gewoon in de lessen. Dus tijdens gym, biologie of Engels direct de koppeling leggen naar later. Waarom leer je dit? Hoe passen mensen deze stof toe in hun beroep? En hoe helpt deze kennis of vaardigheid je later verder? De Wereld Van LOB is daar heel geschikt voor, omdat er veel vrijheid is in het uitwerken van opdrachten. Zo kan ik de opdrachten laten aansluiten aan mijn lesstof en toch de verdieping opzoeken.” 

Mevrouw Assing, mentor 3 vmbo-bb.

Ik vind het ideaal dat alles in deze methode in één systeem (Apprentice) samenkomt. En de software werkt heel intuïtief. Zo kan ik zonder extra moeite opdrachten inzetten in de grotere projecten op school. De maatschappelijke stage bijvoorbeeld. Het leren solliciteren past naadloos in het zoeken naar een stageplek. Dat leerlingen in eerdere jaren al hebben stilgestaan bij het ontdekken en presenteren van hun kwaliteiten en wensen, maakt het vinden van een goede match gemakkelijker. Ook projecten op het gebied van burgerschap, het organiseren van een sporttoernooi of een uitwisseling kunnen zo gemakkelijk een LOB-sausje krijgen.” 

 

Mevrouw Janssen, mentor B2 tl-havo.

“De meerwaarde van De Wereld Van LOB zit ‘m voor ons in de doorlopende en verhalende leerlijn. Waar in de brugklas nog wat onwennig wordt gereageerd op het benoemen van je held, het vertalen van je favoriete tv-serie of verhaal naar je eigen waarden, in de derde weten leerlingen niet beter. Ze koppelen zelf ervaringen binnen en buiten school aan LOB en zijn trots op hetgeen ze maken. Leerlingen leren van elkaar en voeden elkaar met ideeën, helden en popcultuur. Stille leerlingen blijken ineens vol vuur te kunnen vertellen over hun lievelingsboek of videogame en zo verkleinen de verschillen in de klas. Passie zit in iedereen en leerlingen leren elkaar steeds beter kennen.” 

 

Meneer Tiel, mentor 4 havo.

“De LOB-methode De Wereld Van LOB stopt niet bij de studiekeuze, maar gaat verder met de arbeidsmarkt. Wie ben jij op de werkvloer, welke omgeving past bij je en waar krijg jij voldoening uit? Dat leerlingen uitleg krijgen over ‘technische’ principes uit de werving en selectie, psychologie, antropologie en sociologie, juich ik toe. Dit geeft voer voor de lessen en gesprekken. Zo stimuleer je niet alleen de leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken in de dagelijkse onderwijspraktijk, maar ook de leerlingen vol keuzestress. Inzien dat hun gedrag of denkpatroon niet raar is, hoe marketing werkt – ook in het onderwijs – en hoe ze deze trucjes kunnen doorzien en omzeilen, geeft zelfvertrouwen. Een klassengesprek over filosofische en ethische kwesties zoals het basisinkomen, digitalisering, leiderschap, inclusie en motivatie past dan ook prima in de leerlijn en stelt leerlingen in staat nog dieper met hun opdrachten aan de slag te gaan.” 

 

Hoe wil jij je loopbaanlessen inzetten? En op welke manier wil je de loopbaanontwikkeling van je leerlingen begeleiden? 

 

[1] LOB Novel College is een van de fictieve scholen in de Wereld Van LOB; de wereld van Noa en de vriendenclub. Zij begeleiden leerlingen in de loopbaanopdrachten.



Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten