Nieuw bij de LOB-methode – leerdoelen en rubrics

Leerdoelen en maatwerk

leerdoelen en rubricsDe LOB-leerlijn beschikt over leerdoelen per niveau en leerjaar en zijn gericht op het ontwikkelen van loopbaan-vaardigheden, keuze-vaardigheden en het leren loopbaandenken. In de basis wordt uitgegaan van de vijf loopbaancompetenties; kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing en netwerken. Daaronder liggen vaardigheden om aan te werken zoals, kwaliteiten en zelfkennis, motieven en zelfkennis, dromen, wensen en ambities, netwerken, beroepsoriëntatie, opleidingsoriëntatie, randvoorwaarden, drijfveren en waardes, doel, route en loopbaanvaardigheid en tot slot ook keuzevaardigheid.

Deze onderdelen liggen aan de basis van de opdrachten in de doorlopende leerlijn. In de onderbouw wordt er meer gewerkt aan kwaliteiten en motieven, terwijl in de bovenbouw het zwaarte punt ligt bij werkexploratie en loopbaansturing.

Samen zorgen voor tien leerdoelen per jaar en niveau om naar toe te werken. Hierbij is het einddoel van het ene jaar, het startpunt van het volgende jaar.  

 

LOB-rubrics als basis van het loopbaangesprek

Veel scholen werken met rubrics om zicht te krijgen op de ontwikkeling van vaardigheden. Voor LOB hebben we een eigen LOB-rubrics ontwikkeld. Het einddoel – expert – hoeft niet door alle leerlingen op iedere competentie behaalt te worden. De rubrics geeft vooral inzicht waar de leerling zichzelf ziet staan in zijn ontwikkeling en waaraan hij wil werken om verder in te groeien.

Binnen Apprentice is de LOB-rubrics geborgd onder ‘vaardigheden’. Als begeleider kun je leerlingen vragen om een paar keer per jaar de rubrics in te vullen. Ook kun je daarbij aangeven of een docent of klasgenoot ook de rubrics moet invullen. De uitkomsten zijn te zien op de profielpagina van de leerling. Zelfs is de ontwikkeling zichtbaar door de tijd heen, waardoor groei in loopbaanontwikkeling visueel wordt.

Loopbaangesprek

De LOB-rubrics is een handig hulpmiddel voor de mentor en/of ouders om samen in te vullen en zo te zien waar de ontwikkelpunten liggen. De LOB-rubrics is zo opgesteld dat het gelijk als leidraad van het loopbaangesprek kan dienen. Want waarom ziet de leerling zichzelf als verkenner, beginner, gevorderde of expert bij een bepaalt onderdeel?

Samen kan afgesproken worden aan welke loopbaancompetenties de leerling zich gaat richten. Om zich daarin verder te bekwamen kan de leerling aan de slag met de bijbehorende LOB-opdrachten.

 

© 2022, Daniël en Wendy Kers, De wereld Van LOB



Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten