The Social Dilemma

The Social DilemmaVoor ons zit in alle dingen om ons heen een stukje LOB. In deze rubriek nemen we je mee naar onze inspiratiebronnen. Dit keer: The Social Dilemma.

The Social Dilemma is een mix van een documentaire en een film die deze week op Netflix is verschenen. De film gaat over de gevaren van social media en de veranderingen van de wereld door het steeds maar online en verbonden zijn.

“If you’re not paying for the product, you are the product”

Deels door storytelling, deels door verhalen van ex-medewerkers wordt de kijker meegenomen in de wereld van data en hoe de mensheid geconditioneerd wordt door hetgeen we voorgeschoteld krijgen op social media. Je hoort vaak de kreet “If you’re not paying for the product, you are the product”, maar in de film zie je dat het gaat om meer dan alleen je aandacht om een advertentie te kunnen slijten. Het gaat om gedragsverandering, waarheidsvinding en diepe conditionering.

Voor de loopbaan is het van belang, je dus niet alleen af te vragen wat jij online plaatst en hoe zichtbaar je bent, maar ook welk nieuws je tot je neemt. In hoeverre omring je je online met mensen van verschillende achtergronden, meningen en uitgangspunten? Hoe waarheidsgetrouw is het beeld dat jij ziet op Facebook, Reddit, Twitter en noem maar op? En met het oog op jongeren in onderweg naar hun eerste baan of studie, klopt het beeld dat ze online vinden van een studie of werkgever met de werkelijkheid?

Stel dat je als 14 jarige op Instagram de Kardashians en Veronique Tumini volgt. En je op YouTube trouw naar Nikki de Jager kijkt, welk beeld heb je dan van de wereld van uiterlijke verzorging? En hoe kloppend is dat beeld als je tijdens je eerste stage als kapster of schoonheidsspecialist in een salon terecht komt waar voornamelijk 40+’ers uit de wijk komen. En wat doet dat dan voor je motivatie? Dingen die we dus in begeleiding mee moeten nemen.

Bubbel

Ook voor het doorbreken van die bubbel moet aandacht zijn. Afkicken van social media is één ding, maar het bewust tot je nemen kan net zo goed werken. Daarom is het goed om te weten welke mechanisme spelen achter je like of hartje. Om niet alleen mensen te volgen die passen bij jouw politieke voorkeur, favoriete voetbalclub of kleur piet. Om te leren hoe beïnvloeding werkt en hoe de wereld polariseert als we alleen onze eigen clubjes blijven voeden. Dat helpt je zelfkennis vergroten, empathie opbouwen en je netwerk verstevigen.

Mijn tip zou dan ook zijn, bekijk deze film. In de klas, op het werk, met het gezin. En bespreek met elkaar wat er achter de schermen speelt in je smartphone.

© 2020. Wendy Kers, De Wereld van LOB

preloader

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten